augusti 2015

Sommarlistan- Spring!

Efter en graviditet och förlossning är kroppen verkligen inte som vanligt. Det är en lång väg tillbaka till den träning man kunde utföra innan och hitta styrkan i de små musklerna.
Jag hade inte alls hört talas om detta innan utan förstod efter lite efterforskning att det är viktigt att vara försiktig och lyssna på sin kropp.

I och med att jag hade varit sjukskriven och behövt vara stilla under graviditeten kändes det som att min väg tillbaka var ännu längre! Jag började med små knipövningar hemma, vilket var svårt att veta om man gjorde rätt. Efter det köpte jag en film på vimeo som @pilateselin har spelat in. Den var verkligen till hjälp med att hitta de rätta musklerna utan att överanstränga sig eller belasta magmusklerna.

I slutet av maj gick jag och min syster för första gången till Rosa Skrot. Det är ett gym för bara tjejer. De har ett pass 10.30 tre dagar i veckan som heter ”Kick-ass Mamas”. Bara namnet gör ju att man vill testa, för vi är ju verkligen Kick-ass alla mammor!!
Vi gick dit med våra grabbar. Sigge sov hela passet i vagnen så jag kunde verkligen fokusera på min kropp. Det är verkligen ett bra pass anpassat för att ha fött eller vara gravid. Man blir peppad av att ta det i sin takt och göra rätt. Bra instruktörer som peppar oss och försöker hålla bebisarna på humör. En bonus är att man får låna rosa handdukar och det finns schampo och balsam i duschen. Så skönt att slippa ta med sig.

Vi köpte ett sommarkort där och tränade mycket hela juni och delar av juli och augusti, Men när sommaren kom igång mer var det dags att börja springa.

Processed with VSCOcam with hb2 preset

Första springturen

Min familj (jag tror det var Sofies idé) gav ju den briljanta presenten till min bror och hans fru förra året när de fyllde 30 år, att vi skulle springa midnattsloppet.

”En mil klarar ju alla!”

Det var med fasa vi började tänka på 15 augusti….

Bad efter tur med Mimmi

Bad efter tur med Mimmi

Första springturen var långsam och korta intervaller. Intervaller funkade verkligen som bästa för mig då man fick tid att återhämta sig och samla ihop kroppen till att hålla bålet och bäckenet på plats.

Jag sprang som längst 4,8 km och då var det tungt!
Sen kom dagen. Jag kände mig peppad men också orolig hur det skulle gå. Kommer det gå? Vi började dagen på beachen med pasta och bad. Sen träffades vi vid Zinkensdamm och taggade igång.IMG_2127

 

IMG_2128

Viktor, Mimmi, Simon, Jag, Sofie och Pappa

Ett taggat gäng innan och ett stolt gäng efter! Med tider från 56-1.09 kom vi alla i mål! Viktor ”vilade sig i form”, jag och Sofie hade våra förlossningskroppar och pappa hade ont i kroppen. Men vi gjorde det!!

midnattaslopp1

midnattslopp2

Jag och Sofie i mål! Sofie 6 månader och Jag 5 månader efter förlossning.

Idioti eller asgrymt?! Kanske lite båda delar. Jag skulle aldrig genomfört det om kroppen hade gjort ont eller om jag märkte att jag fick problem av att springa. Det gäller att lyssna på sin kropp och låta det ta den tid det tar.

//Lisa

jordgubbar

En molnig dag

En molnig dag var önskvärt när vi hade kommit hem efter tre veckor på resande fot. På min sommarlista stod det att göra saft och marmelad. Så när solen valde att hänga i molnet åkte Simon på museum och jag fick dona hemma.jordgubbar  mynta

Jag köpte goda råvaror: jordgubbar, citroner, rabarber och mynta. Sen följde jag slaviskt Ernst recept på Rabarbersaft och Jordgubb- och rabarbermarmelad.

Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Saften är sommarfräsch och god att blanda med mousserande vin. Marmeladen mmmmm. jag älskar marmelad.

Bra sysselsättning en molnig dag.färdigt

//Lisa